LogoHjem
h3>Bussrute 61C: Nedlagt før den ble startet

Av Roger Pihl

Bussen som aldri gikk

Bussrute 61C er en bussrute ingen har reist med fordi den ble nedlagt i god tid før den ble opprettet, og således er den en snodig del av samferdselshistorien i området.

Fortellingen begynner med De Blå Omnibusser, et busselskap som startet i 1923. En av rutene var nummer 67 som gikk fra Arbeidersamfunnets plass til Hellerud og Trosterud, senere også til Bøler. Det er sikkert mange som fortsatt kan huske hvor skummelt det var å kjøre med blåbussen opp Fyrstikkbakken vintertids. De Blå Omnibusser hadde også en rute som het Teisen Ring som på et tidspunkt ble slått sammen med rute 67 og skapte rute 76, trolig en gang på 1960-tallet.

Så, som lyn fra klar himmel, den 1. april 2016 la Ruter ned 76-bussen gjennom Fjellhus, Teisen og Ulven og et boligområde med omkring tusen husstander mistet det eneste praktiske kollektivtilbudet de hadde. Mange trodde det var en (dårlig) aprilspøk. Det resulterte i en underskriftskampanje som på tolv minutter samlet over ett tusen underskrifter og der Fjellhus hageby vel arrangerte en «buss-for-buss-aksjon» der en av Ruters busser (!) ble leid inn for å kjøre folk gratis til skole, t-bane og kjøpesenter. Saken fikk stor mediaomtale, men Ruter lot seg ikke rikke. Kundebehandlingen, ansvarsfraskrivelsen og bortforklaringene minnet til tider mye om årsakene til passasjerstreiken på Østensjøbanen i 1936 og i et forsøk på å sukre pillen lanserte Ruter bussrute 61C.

Denne ruten skulle fungere som en slags erstatning og planen var at den skulle ha Tveita som hub og være samkjørt med rutene 61A og 61B. Ruten skulle gå fra Tveita senter, ned Tvetenveien, opp Teisenveien, inn Prost Hallings vei, bort Duggveien og deretter Rimveien før den svingte ut igjen i Teisenveien og tilbake til Tveita. Fødselen skulle vise seg å bli like trang som veiene, og selv ikke et keisersnitt kunne redde ruteplanleggerne fra fadesen. For det første viste alle kryssene seg å være for små, for skarpe og for trange til at det ville være mulig å tre en buss gjennom. Det var lettere å få kamelen gjennom nåløyet. Dessuten tålte ikke veidekket vekten av bussene, og en forsterkning ville heve høyden på veien slik at beboerne ikke lenger ville kunne få bilene sine inn eller ut av garasjene. Problemene sto mildt sagt i kø, men Ruter la likevel inn en bestilling på 61C til Unibuss som skulle betjene ruten fra garasjen på Rosenholm. Slik gikk det altså ikke.

Ruter ga etter for press fra beboerforeningene i området, bydelspolitikere og Miljø- og samferdselskomiteen på Rådhuset, og valgte å føre 76-bussen tilbake til sitt opprinnelige, nordgående løp med virkning fra 8. april 2018. Likevel levde 61C sitt eget liv en stakket stund både på trasekartet og rutetabellen, men noen jomfrutur fant aldri sted.